Měna: / EUR
Vyberte jazyk: CZ SK
0.00 € Prázdný košík
    Autor: Petra Darebníčková
    Stanovení ceny dortu aneb Kolik si vzít za dort?

    Rozhodli jste se začít péct dorty na zakázku, ale tápete v tom, jak správně nastavit ceník, tak aby se vám podnikání vyplatilo a aby byly ceny přijatelné i pro odběratele? Zde je pár rad vycházejících ze zkušeností vašich kolegů.

    V první řadě je důležité si uvědomit, že není na místě být příliš skromný a „prodávat za hubičku“. Jestliže jste se už jednou rozhodli založit si živnost a původní zálibu a volnočasovou aktivitu povýšit na oficiální, úředně nahlášenou pracovní činnost (ať už hlavní, nebo vedlejší), přistupujte k pečení jako k jakémukoliv jinému podnikání. Sice vás v tomto oboru hned závratné zbohatnutí nečeká, ale pokud jste šikovní, získáte pozitivní reference a budete se umět prosadit, abyste byli vidět a obstáli v konkurenci, můžete se časem díky své píli a přiměřenému pracovnímu zápalu dočkat slušného výdělku.

    Předpokládejme, že už máte nějaké zkušenosti s výrobou dortů za sebou. Doteď jste možná pekli obvykle za spíše symbolickou finanční odměnu, která sotva pokryla náklady za suroviny a energie, ale teď už je načase nechat si za svou práci adekvátně zaplatit.

    Jakou částku byste tedy měli od zákazníka požadovat?

    Někteří cukráři si stanovují jednotnou cenu za kilogram hotového produktu. Je to sice jednodušší, ale tento způsob neodráží jedinečnost každé zakázky a konkrétní nároky zadavatele. Cena za dort od skutečného profesionála je proto proměnlivá a vypočítaná u každého výrobku zvlášť. Jak tedy postupovat?

    1. Zákazník vás seznámí se svou představou o podobě dortu, o tom, z čeho má být vyroben, jak má být veliký, jak moc a čím má být zdobený. Cena se tedy bude především odvíjet od množství a kvality použitých surovin. Za vysokoprocentní čokoládu zaplatíte více než za její přeslazenou náhražku, mascarpone bude cenově také někde jinde než krém umíchaný z másla a cukru.
    2. Je tedy potřeba si u každého dortu zvlášť spočítat reálnou cenu výrobního materiálu (másla, vajec, alkoholu, marmelády atd.), k tomu vzít v potaz alespoň přibližné náklady na energie (elektřinu, vodu, plyn) a konečně přičíst finanční odměnu za vámi odvedenou práci.
    3. Na začátku je asi nejjednodušší stanovit si hodinovou sazbu. Kolik byste si vydělali za hodinu, kdybyste byli v zaměstnání? Ceníte si vaši práci na 150 Kč/hod.? Strávili jste výrobou pět hodin? Vynásobme tato dvě čísla a dostaneme se na částku 750 Kč. To je váš pomyslný „honorář“.
    4. Teď ještě nezapomenout přičíst náklady za nakoupené suroviny a doplňky, jako třeba za papírový podnos, krabici, zdobení atd. Předpokládejme, že jste u konkrétního dortu použili přísady, suroviny a materiál za 700 Kč, v tomto případě budete tedy za váš výrobek v nákladové ceně 1450 Kč.
    5. Spočítejte si své fixní měsíční náklady. To jsou zejména náklady za nájemné a finanční položky související s vaším podnikáním (zdravotní, sociální pojištění, daňové odvody, energie, účty za telefon nebo internet atd.) Zkrátka vše, co zaplatíte v souvislosti s podnikáním, ať už dort upečete nebo ne. Fixní náklady rozpočítáte do jednotlivých zakázek. 
    6. Do finální částky byste měli promítnout zisk, který budete zpočátku investovat pravděpodobně do dalšího rozvoje (propagace, reklama, webové stránky, nákup vybavení jako je trouba, formy, cukrářské potřeby a modelovací pomůcky a podobně. Tyto vedlejší, skryté náklady berte v potaz již při stanovení odměny za vaši práci, ať už máte hodinovou sazbu, nebo ji můžete připočítávat procentem či koeficientem u každé zakázky zvlášť podle složitosti výroby. 

    Cenu je třeba dohodnout předem!

    Abyste se vyhnuli nepříjemné situaci, kdy zákazník odmítá převzít už hotový výrobek, protože se mu požadovaná suma peněz zdá přemrštěná, je důležité se na částce dohodnout předem. Než si s kupujícím definitivně plácnete, řekněte mu, na kolik ho dort přibližně vyjde, připomeňte mu, že tato cena není definitivní a může být o pár desítek korun nižší nebo vyšší.

    Při prvních zakázkách se budete možná obávat toho, jak budou kupující na vámi stanovenou cenu reagovat. Někteří lidé si totiž neuvědomují, co všechno tato živnost obnáší, kolik hodin práce a jak vysoké náklady za jedním dortem jsou. Pokud to myslíte s podnikáním vážně a chcete se tím skutečně jednoho dne živit, dlouhodobě prodělávat nebo péct na úkor kvality použitých surovin není správná cesta. Raději méně objednávek, které budou náležitě ohodnoceny, než spoustu rychle „uplácaných“, nekvalitních dortů. Vaši zákazníci kvalitu dokáží poznat, ocenit a určitě vás doporučí rádi i ve svém okolí. A co je víc, než spokojený zákazník...?

    Kontaktujte nás

    Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.